20200309_NCC_Lobby_02_low

KONE on osallistunut NCC:n yhteistyökumppanina uuden sukupolven We Land -toimistotalon suunnitteluun. Tunnettu hissitoimija on omalta osaltaan auttanut NCC:tä toteuttamaan We Land -hankkeelle asetettua visiota aivan projektin ensimetreiltä asti.

KONEen mukaantulo Ruoholahden We Land -hankkeeseen alkoi KONEen omasta mediamonitoroinnista: KONEen liiketoiminnan kehityspäällikkö Matti Unelius muistelee, että projektin ensimerkit bongattiin paikallisuutisista. ”Jutussa luki, että Ruoholahteen on tyhjälle tontille alkamassa premium-tason toimistohanke. Tämä tieto projektin korkeasta tasosta oli se meidän triggeri. Ryhdyimme aktiivisesti etsimään tapoja päästä tarjoamaan osaamistamme jo mahdollisimman varhaisessa suunnitteluvaiheessa”, hän muistelee.

Selvisi, että hanketta kehittää ja rakentaa NCC. Matti Unelius jatkoi etsintää, kunnes löysi oikean tahon NCCn sisältä. Hän otti yhteyttä asiakkaaseen ja tarjosi hankkeeseen People Flow -suunnittelupalvelua, jonka avulla KONE auttaa asiakasta varmistamaan sujuvan liikkumisen rakennuksessa sekä parantamaan loppukäyttäjäkokemusta käytön aikana.

NCC kertoi KONEelle tapaamisessa, että hankkeessa oli nimenomaan käyttäjäkokemukseen liittyviä mahdollisuuksia. Vielä tuolloin tuntemattomana pysynyt päävuokralainen oli selkeästi perehtynyt hissiaiheeseen ja odotti sen suhteen korkeaa palvelutasoa. KONE astui mukaan suunnittelutiimiin.

”Normaali tapa ratkaista ongelma olisi ollut vain pyytää hissiyhtiöltä kapasiteettilaskelmia. People Flow -suunnittelu on paljon syvällisempi ratkaisu, jossa huomioidaan kaikki osapuolet ja käyttäjien vuorovaikutus. Olen ollut todella tyytyväinen siihen – People Flow -suunnittelu perustuu tutkimukseen, mikä luo varmuutta”, summaa NCC:n Senior Developer Heikki Alén.

People Flow on kuitenkin paljon enemmän kuin pelkästään pullonkaulojen ehkäisemistä ihmisvirtoja hallitsemalla, vaikka se onkin tärkeää – ja korona-aikaan tietenkin entistä tärkeämpää.

Kiinnostavimmin People Flow’n muista ulottuvuuksista tämän projektin kontekstissa kertoo edellä mainittu mystinen päävuokralainen: maailman suurimpiin asiantuntijayrityksiin kuuluva Deloitte.

KONE luo rajapinnan Deloitten kohtaamiskulttuurille

NCC:n visioima We Land on uuden ajan toimistorakennus, joka palvelee koko ympäröivää yhteisöä ja kehittää Ruoholahden profiilia entistä vetovoimaisemmaksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että jo suunnitteluvaiheessa huomioidaan alueen toimijoiden mahdollisuudet tarjota omia palvelujaan rakennuksen käyttäjille. We Land sisältää myös kaikille avoimia tiloja, esimerkiksi ylimpään kerrokseen valmistuu fine dining -ravintola. Asiakasviihtyvyydestä vastaa maailmanluokan concierge-palvelu. Eli vaikka We Land onkin toimistorakennus, siellä voi viihtyä myös vapaa-aikana, ja sillä on positiivinen vaikutus koko ympäröivään kaupunginosaan.

596-NCC_We_Land_Updates_restaurant_main_01_WEB_770x515jpg

NCC:n yritysvisio on uudistaa toimialaa kestävän kehityksen mukaisilla ratkaisulla, Helsingillä puolestaan on tavoitteena olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. We Land toteuttaa osaltaan myös näitä tavoitteita esimerkiksi hyödyntämällä kierrätysmateriaaleja – julkisivun kupari on täysin kierrätettyä – ja tietenkin viherelementeillä sekä energiatehokkuudella.

We Landiin muuttavat yritykset pääsevät nauttimaan kaikesta tästä ja lisäksi poikkeuksellisen edistyksellisestä ihmisten ja tilojen yhteissuunnittelusta. Ihmisten vuorovaikutusmahdollisuuksien huomioiminen oli Deloittenkin vaatimuslistan kärjessä, kun yritys etsi uutta Suomen pääkonttoria. Ja se oli se asia, johon KONEen People Flow pystyi vastaamaan.

”Koska nykyajan ongelmat ovat yhä monimutkaisempia, niiden ratkaiseminen vaatii erilaisten kompetenssien yhdistämistä. Meille asiantuntijayrityksenä on todella tärkeää, että fyysinen ympäristö tukee yhteispeliä ja arjen kohtaamisia, joiden kautta monialainen yhteistyö onnistuu ja siilojen muodostumista pystytään ennaltaehkäisemään”, Deloitten Suomen toimitusjohtaja Tomi Pitkänen kuvailee.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että turhia väliseiniä ei ole ja kaikki tilat ovat mahdollisimman muokattavia, monimuotoisia ja viihtyisiä. Yksityisyyttä pitää saada, jos sitä tarvitsee, mutta muutoin ihmiset kohtaavat toisiaan luonnollisesti. Tämä koskee myös johtoporrasta, sillä myös nykyaikainen johtaminen tapahtuu pitkälti kohtaamisten kautta.

Toisaalta maailma muuttuu nopeasti ja samalla myös tarpeet voivat muuttua. Tomi Pitkänen mainitsee esimerkkinä koronaviruspandemian, jonka vuoksi saatetaan joutua jakamaan tilaa uudella tavalla, ainakin tilapäisesti.

”Tai otetaan toiseksi esimerkiksi sote-uudistus. Millainen on toimitila, joka voi mukautua siihen, että sinne kutsutaan 200 ihmistä kollaboroimaan maan sote-uudistuksen synnyttämistä? Meitä ajaa kaikessa halu saada aikaan positiivista vaikuttavuutta, joka on sidosryhmillemme aidosti merkityksellistä. Haluamme myös toimitilojemme tukevan tätä matkaa inspiroivien kohtaamisten ja ympäristön avulla”, Pitkänen sanoo. NCC:n tavoin myös Deloittelle vastuullisuus on tärkeä asia. ”We Landista on tulossa edelläkävijä myös kestävän kehityksen ja energiatehokkuuden soveltamisessa. Loppukäyttäjänä tämä on ollut meille erittäin tärkeää.”

We Land_terassi_low

Osaaja omassa sarjassaan

”Jos me olemme Suomesta etsimässä uutta pääkonttoria ja haluamme, että se on läpikotaisin tasokas ja edistää kestävää kehitystä, niin kyllä KONE on itseoikeutettu siinä maailmassa. Meillä on hyviä kokemuksia siitä, että KONEen ratkaisut toimivat aina: rauta toimii, ja softa toimii”, Tomi Pitkänen kuvailee.

Nyt, kun suunnittelu on lopuillaan ja rakentaminen on alkamassa, Tomi Pitkänen kehuu KONEen raudan ja softan lisäksi myös suunnittelua ja yhteistyötä. ”Näen sen niin, että Deloitten scope alkoi siitä rajapinnasta, minkä People Flow -suunnittelu oli luonut. Tykkään KONEen tavasta ajatella loppukäyttäjän näkökulmasta ratkaisuja eli tässä tapauksessa pohtia, miten saadaan ihmiset liikkumaan ja kohtaamaan älykkäästi omassa liiketoimintaympäristössään.”

KONEen toimittamat, ihmisvirtoja ja niiden hallittavuutta parantavat laitteet on suunniteltu kokonaisvaltaisesti vastaamaan rakennuksen käyttäjien tarpeisiin, ja ne myös kommunikoivat keskenään sekä kiinteistön muiden järjestelmien kanssa. People Flow -suunnittelun mahdollistamana Deloitte pääsee siis uudessa pääkonttorissaan luomaan sitä kohtaamisten yrityskulttuuria, jolla tulevaisuuden haasteita ratkotaan.

 

Artikkeli on julkaistu KONEen nettisivuilla www.kone.fi.

 

This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at NCC Sverige AB, corporate identity number 556613-4929 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Functional cookies

Functional cookies need to be placed for the website to perform in the way that you expect. For instance to remember which language you prefer, to know if you are logged in, to keep the website secure, remember login credentials or to enable sorting of products on the website in the way that you prefer.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Personalization cookies

In order to provide a better experiance we place cookies for your preferances

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.