Sinan Imaditdin

Yritysten toimitilojen tilantarve ja tarkoitus ovat muuttuneet viimeisen vuoden, kahden aikana. Muuttoa pohtivien asiakkaiden kanssa käymissäni keskusteluissa on tullut hyvin selväksi, mitä uusilta toimitiloilta nyt halutaan ja mikä yrityksiä ajaa muuttopäätökseen. 

Toimiston rooli on muuttunut, se on selvää. Ennen oli yhteissopimus, että työpaikalle mennään tekemään töitä, mutta nyt toimistolle mennään vaan tekemään tiettyjä asioita. Pääasiassa sinne mennään sosiaalisen kanssakäymisen ja tapaamisten vuoksi eli toisten ihmisten takia.

Muutto on monella yrityksellä mielessä viimeistään nyt, kun uusi tapa tehdä työtä on muotoutunut.

Eron huomaa hyvin. Reilu vuosi sitten yritykset tiesivät, että uudet tilat tarvitaan, mutta eivät vielä oikein hahmottaneet, millaisia tiloja tarvitsevat ja kuinka paljon. Viime vuoden aikana yksityiskohtaisempi tarve on selvinnyt ja nyt tarve osataan jo kertoa hyvinkin tarkasti.

1. Työpaikka on kohtaamispaikka

Toimistolle tullaan tapaamaan toisia, joten tilojen pitää tukea kohtaamisia ja yhdessäoloa. Useat yritykset haluavat toimistoon yhden ison kokoontumistilan, loungen, mihin koko porukka mahtuu kerralla, jotta saadaan elämää toimistolle. Tietysti tarvitaan myös rennot tilat vapaamuotoiseen keskusteluun. Avotyöskentelytilaa ei tarvita enää yhtä paljon kuin ennen ja tässä kohtaa nykyään säästetäänkin kokonaistilamäärissä. Lounge ja muut rennommat tilat halutaan altistaa satunnaisille kohtaamisille järjestettyjen tapaamisten lisäksi.

2. Yrityskulttuuri näkyy ja kasvaa toimistolla

Yrityskulttuurista ollaan nyt huolissaan, eikä yrityskulttuurin uskota rakentuvan riittävästi verkkotapaamisissa. Kaiken takana on uusien mutta myös olemassa olevien työntekijöiden sitouttamisen haaste. Ihmisten halutaan pysyvän yrityksessä, sitoutuvan, tuntevan me-henkeä ja innostuvan työstä, siksi työntekijöitä houkutellaan toimistolle erilaisin keinoin. Mitä vahvempi yrityskulttuuri, sitä sitoutuneempaa porukkaa. Toimisto näyttää, tuntuu ja elää yrityksen näköistä elämää toimintatavoillaan ja yhteishengellään. Yritysbrändi elää yrityksen toimistotiloissa. Nyt halutaan myös yritykselle uutta buustia ja freesata olemusta uudella ilmeellä ja työtavoilla, tämä näkyy mm. työympäristökonsulttien käytön lisääntymisenä.

3. Tilaa tarvitaan myös vetäytymiseen

Koska Covidin jälkeen työskentelytavat ovat muuttuneet pysyvästi, vanhat tilatkaan eivät useimmiten enää toimi. Monella toimijalla avotyöskentelytilaa on nykyisin liikaa tai tilat ovat yleisesti vääränlaisia. Nyt haetaan uusien tarpeiden mukaista tilaa. Etätapaamisia ja keskittymistä vaativia töitä varten tarvitaan toimistolla paljon enemmän tilaa, puhutaan vetäytymistiloista. Neukkareitakin tarvitaan edelleen paljon, koska toimistolle tullaan nimenomaan kokoontumaan. Mutta osan neukkaritiloista toivotaan olevan yhteiskäyttöisiä, koska tarve vaihtelee päivittäin. Myös vaatimukset hyvistä sosiaalitiloista ja toimivista pyöräpaikoista ovat yleisiä sekä edelleen toivotaan myös autopaikkoja.

4. Tilajoustoa muuttuviin tarpeisiin

Vaikka nykyhetken tarpeet osataan määritellä hyvin, tulevaisuutta on monen yrityksen tällä hetkellä vaikea arvioida. Ja nykyistenkin tilatarpeiden ongelma on niiden käyttöasteen vaihtelevuus. Avotilaa halutaan selvästi vähemmän, yleisesti arvioiden 30-60 % käyttöasteella, mutta vetäytymistiloja paljon enemmän. Kaikkien työntekijöiden on kuitenkin mahduttava loungeen! Tällä hetkellä kuuleekin paljon käytettävän monikäyttö-, vyöhyke- ja yhteiskäyttötilat termejä kuvaamaan uusia tilatarpeita. Joustavuudesta puhuttaessa nousee esiin samoja kysymyksiä: kuinka paljon yritys kasvaa tulevina vuosina? Minkä verran tiloissa on kasvunvaraa? Ja mitä jos käykin toisin päin? Epävarmuuden aikoina joustavuutta toivotaan myös vuokrasopimuksiin.

5. Työpaikalla pitää olla hyvät palvelut

Kaiken keskiössä ovat palvelut, helppous ja arjen luksus. Ne vetävät ihmisiä toimistolle. Hyviä palveluita toivotaan työpaikalle erityisesti työn helpottamiseksi, mutta myös omien arkiasioiden hoitamisen sujuvoittamiseksi. Esimerkiksi Helsingin Ruoholahteen ensi vuonna valmistuvassa We Landissa palvelutaso on viety todella pitkälle ja se ihastuttaa monia. Työntekijöillä on käytössä oma pakettiautomaatti nettitilauksille ja oma We Land -sovellus. Concierge hoitaa pyydettäessä mitä vaan – tähän emme ole tottuneet! Charlie-niminen palvelu hoitaa aulapalvelut, asiakastilaisuudet, kuljetukset, vaihtaa lamput tai patterit, säätää lämpötilaa, järjestää tarjoilut, yllättää tiimin, pesettää auton tai hankkii liput keikalle. Siksi We Landissa on helppo viihtyä: oma sovellus palveluiden tilaamiseen, pakettiautomaatti, älyhissit sekä korkeatasoisia ravintola- ja kahvilapalveluita, myös merimaisemalla.

Tervetuloa tutustumaan We Landiin!

Sinan Imaditdin
myyntipäällikkö